Interview in Lees Magazine

Interview in Lees Magazine
19 maart 2018 Bonny

Onlangs werd Bonny geïnterviewd door de redactie van Lees Magazine, onderdeel van Bol.com. Lees hier haar verhaal.

Je hebt een studie visagie gevolgd en je hoopt nu dat jouw boek op dergelijke opleidingen wordt gebruikt. Miste jij een boek als dit Beauty Doeboek?
Ja, dat is inmiddels alweer ruim twintig jaar geleden. Het boek is ook ter ondersteuning te gebruiken door bijvoorbeeld de make-up/nail/hair artiest in opleiding. Dit omdat je allerlei stijlen en looks in kunt uitwerken in het boek. Het boek prikkelt je fantasie en daagt je uit om creatief aan de slag te gaan.

Wordt het gebruikt op opleidingen, dat je weet? Ik weet dat enkele collega visagie-docenten super enthousiast zijn over mijn boek en het gebruiken tijdens hun lessen en adviseren het om aan te schaffen en er thuis mee aan de slag te gaan. Ik gebruik zelf ook opdrachten uit het boek tijdens beautyworkshops en cursussen die ik geef. Het is overigens geen schoolboek, het is een creatief boek voor iedereen die houdt van beautythema’s, tekenen, ontwerpen en creëren.

Wat vond je het leukst aan het maken van je eigen boek? Het hele proces, vanaf de eerste schets tot aan het moment dat ik het boek in handen had, heb ik alleen maar genoten. De samenwerking met uitgeverij Caplan en vormgevers Kukel en Kuijpers (zij verzorgden de lay-out en de kaft van het boek) was erg prettig. De samenwerking met mijn co-auteurtje, Lois, mijn dochter van 11 jaar, was ook erg bijzonder! We hebben uren samen aan tafel gezeten om aan het project te werken. Ze heeft ook enkele tekeningen gemaakt die in het boek staan. Bijvoorbeeld de spiegel op pagina 3. Lois moedigde mij tijdens het hele proces steeds weer aan, vanuit haar pure en onbevangen visie, ook heeft ze veel tips gegeven. Zij behoort immers tot de doelgroep. Kortom het was een feestje! Wat mij ook blij maakt, is dat er straks duizenden versies van mijn doeboek zijn. Allemaal in een andere uitvoering! Ik heb de basis gelegd en de lezer/doener maakt er uiteindelijk zijn of haar eigen creatie van.

De selfie-generatie

Hoe kwam je er achter dat beauty en lifestyle jouw ding is?
Ik deed in de jaren ’80 de opleiding MBO Mode en Kleding en het enige vak dat ik echt leuk vond was modetekenen. Als twintiger wist ik totaal niet wat ik wilde in de modewereld en toen ben ik bij een kapperszaak in de leer gegaan. Dit omdat ik in die tijd al veel bezig met knippen. Ik volgde daarnaast trainingen op het gebied van make-up en grime. Deze trainingen waren een welkome creatieve aanvulling op mijn werk als kapper. Het bleek een super combinatie: haar & visagie. Ik vond het dodelijk saai om 5 dagen in de week in die kapperszaak te staan. Zo werd het mediapark in Hilversum mijn werkplek en ging ik aan de slag als visagist bij MTV. Ik vond die begintijd magisch… Geleidelijk kreeg steeds meer freelance visagie-opdrachten en zo rolde ik eigenlijk als vanzelf in de wereld van de visagie.
Het heeft me altijd geboeid: haar, make-up, lichaamsversieringen. Het is van alle leeftijden en culturen. Het fascineert me om te zien hoe er in andere landen gekeken wordt naar schoonheidsidealen. Zeer interessant! Tijdens reizen heb ik mensen geknipt en opgemaakt. Het is een prachtige manier om een land en mensen te leren kennen. Zo bezoek ik ook graag de lokale spa, kapsalon of hammam als ik op reis ben. We kunnen veel leren en geïnspireerd raken door gebruiken & schoonheidsrituelen van andere culturen. Dat heb ik ook naar in het boek terug laten komen. Bijvoorbeeld in de hoofdstukken Henna & World of Beauty. Wat is er mooier dan het Mexicaanse thema Dia de la Muerte? Een kleurrijk feest om de doden te herdenken. Ik ken geen andere cultuur die zo met de dood omgaat. Of de Japanse geisha, dat is een kunstvorm an sich. En een grote inspiratiebron voor grimeurs en visagisten. Uiteindelijk zijn de thema’s in het boek, thema’s die mij persoonlijk aanspreken!

Je boek gaat volledig over beauty en creativiteit en je werkt zelf ook in de wereld van de beauty. Wat maakt het dat jij zo graag in deze wereld bezig bent?
Ik heb eigenlijk een haat-liefde verhouding met de media wereld. Het is een vluchtige en oppervlakkige wereld, maar tegelijkertijd ook een vrije en creatieve werkomgeving. Ik was door vooral commerciële opdrachten te doen op een gegeven moment een beetje kwijt waarom ik ook alweer voor dit vak gekozen had. Ik ben toen op zoek gegaan naar een andere benadering van schoonheid door weer te gaan tekenen en schilderen, dat wat ik tijdens m’n opleiding zo leuk vond heb ik weer opgepakt. De ontwerpfase blijft voor mij de leukste fase. Omdat alles dan nog open ligt en je kunt je volledige fantasie, passie en creativiteit erin leggen, zonder dat een opdrachtgever je stuurt of eisen aan je stelt. Het geeft een heerlijk gevoel en alles gaat dan stromen…Zo is uiteindelijk het Beauty Doeboek ontstaan, puur door vrij te werken en op een onbevangen manier bezig te zijn.

Zijn er dingen die jou zorgen baren qua trends op beauty,- en gezondheidsgebied?
De invloed van social media/ bladen etc. en vooral -beauty- bloggers is erg groot. We zijn daardoor erg product en beeldgericht. Een explosie van beelden komt dagelijks op ons af. Reclamebeelden vanuit de beauty industrie vertellen ons wat hot is en wat not. Altijd met de boodschap: als we bepaalde producten gebruiken dán wordt je begeerd en mooi gevonden. Jongeren zijn heel gevoelig voor deze boodschap. De beelden van modellen die bewerkt zijn met photoshop komen op iedere uur van de dag binnen bij jongeren via hun smartphones. We zien eigenlijk geen ‘echte’ mensen meer. Veel jonge meiden volgen beautybloggers op de voet en hangen aan hun met fillers gevulde lippen en kopiëren hun stijl. Ik vind dat wel zorgelijk. Ik denk dat het voor de huidige ‘selfiegeneratie’ best lastig is om hun eigen identiteit te ontdekken, omdat het imago zo glad gepoetst en geseksualiseerd moet zijn binnen het heersende ideaalbeeld. Klink ik nu als een ouwe hippie? Haha! Ik probeer in mijn boek & illustraties een bepaalde speelsheid en diversiteit over te brengen met creativiteit als uitgangspunt. Zo kunnen jongeren met het onderwerp beauty bezig zijn, zonder hun eigen identiteit centraal te stellen.

Voorliefde voor schoonheidsrituelen

Er is een moment in het boek dat het gaat over doodelen. Maak jij hier zelf ook gebruik van of krijg jij ergens anders inspiratie van?
Het is een leuke manier om een gezicht te ontdekken en de verhoudingen te bekijken. Verder is er niets zo bevredigend als ‘creëren’. Het simpelweg iets tekenen werkt zo helend en is zeer prettig voor je gemoedstoestand. Ik krijg er een plezierig gevoel van. Inspiratie haal ik uit de kleinste dingen zoals een bloem of een prachtig gezicht. Ik kijk graag naar het werk van make-up artists zoals Pat Mac Grath en Topolino. Ook bezoek ik de Instragrampagina van illustrator Katie Rodgers regelmatig.

Waar zijn de thema’s die in jouw boek aan bod komen, op gebaseerd?
De thema’s zijn gebaseerd op mijn voorliefde voor schoonheidsrituelen van over de hele wereld. In het hoofdstuk ‘World of beauty” zie je tekeningen van Afrikaanse vrouwen met hoofddoeken, Braziliaans & Venetiaans danseressen. Of Dia Du Los Muerte, Arabische bruidsmake-up en henna art, geisha. Bij alle thema’s zijn doe opdrachten te vinden, zoals kleuren, een make-up look creëren, een haartooi tekenen, een grime ontwerpen. Het zijn de wereldwijde thema’s die tot de verbeelding spreken Ik vind het mooi om als boekmaker de aandacht op het mooie te leggen wat diverse culturen ons brengen en ook jonge mensen hier kennis mee te laten maken.

Wat zijn jouw beautytips voor aankomend seizoen?
Het is belangrijk dat je een stijl kiest waar je je lekker bij voelt. Eigenlijk moeten we de nadruk niet zo op ons uiterlijk leggen, maar zouden we meer nadruk moeten leggen op de dingen waar we blij van worden, zoals lekker eten, ontspannen, samenzijn met fijne mensen en tekenen, kleuren en creëren!. Want dat ontspant de geest. Ik begin het boek niet voor niets met deze zin: “Voor jou… jij die je dromen najaagt, je hart volgt en de wereld mooier maakt…’

Je hebt plannen voor een tweede boek. Borduur je verder op het Beauty Doeboek of wordt het totaal iets anders?
Ik werk aan een vervolg op het Beauty Doeboek, dat meer op make-up gebruik & how to’s gericht is met veel tips & tricks. Een creatief en inspirerend boek voor volwassenen.

Bonny

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*